Sunday, June 14, 2009

UG Demi Melayu atau Islam?

Masih lagi mengenai UG, walau pun mungkin sudah ramai yg makin muak dengan isu UG ni, tapi saya nak panjangkan sikit lagi. Persoalan nya mungkin lain sikit.

Saya masih tertanya2 lagi hingga sekarang UG ni demi apa sebenar nya? Oleh kerana empunya idea masih tak perinci apa2 lagi, cuma manusia2 mana ntah yang memandai2 beri penjelasan2 dungu kat forum TKO. Setakat yang dijelas kan oleh TGHH sendiri ialah menubuh kan kerajaan berbagai2 parti tanpa menghilang kan identiti masing2 untuk sama2 menyertai dan mentadbir kerajaan. Bermakna mewujudkan kerajaan tanpa pembangkang.

Ok lah kita tak nak soal pasal logik tak logik cadangan ini. cuma saya nak soal di sini apakah motif idea ini dilontar kan, sedangkan ia bukan keperluan semasa yang mendesak kerana kita sudah pun ada platform yang baik iaitu PR. Bersama PR lah kita harungi PRU12 dulu. Setelah Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang dua beranak, sebelum ni penentang islamic state dapat dijinakkan, kenapa pula selepas menang bersama dan dapat bentuk kerajaan bersama di Perak, tiba2 idea ini dilontarkan serentak itu diiringi ugutan mahu keluar PR.

Mesti ada sesuatu yang tersirat dalam kepala TGHH dan kumpulan nya, kalau tidak kenapa mereka sanggup memunafikkan diri mereka dengan sanggup mungkir janji, sanggup mengkhianati pengundi2 bukan islam yang memberi sokongan kepada pas,, sanggup berbohong pula!!. Yang tersirat tu mesti demi sesuatu yang lebih besar. Yang besar pada saya ialah samada kerana Melayu atau islam, atau kerana melayu dan islam sekaligus. Tapi menurut penulis2 karut kat forum TKO kerana untuk meningkat kan ekonomi, membaiki istem perundangan kearah yang lebih baik dan macam2 lg. Ada yg bagi contoh Indonesia. Lawak2!!

Kalau kerana Melayu, bererti perkauman. Kalau kerana melayu dan islam pun prkauman juga. Kerana kita nak letak di mana Cina muslim dan India muslim dan kaum2 lain yang muslim? Yang kafir mula di mana? Ramai yg berhujah kalau bersama PR, Kaum lain akan dominan apabila menang nanti. Maka saya beranggapan motif idea ini ialah untuk menguatkan islam dan melayu. Sekali imbas betul dan baik sekali. Tapi cuba kita sama2 buka sikit lagi minda kita dengan melatakkan jauh2 isu melayu atau kaum.

Apa lah sangat kita nak banggakan pada melayu, mulia kah kita kerana jadi melayu? arab sekalipun tiada tempat sekira nya menolak islam. Apa lah salah nya kalau kita ambil islam sahaja tanpa libat kan kaum. Kaum Arab Quraisy sendiri pun bila menolak Islam Allah sebut binasa sebagaimana dlam surah Al lahab, yg bermaksud, "celaka lah/binasa lah kedua2 belah tangan Abi Lahab". Abu Lahab tu Arab dan bapa saudara nabi lagi. Melayu pula dah la bukan saudara-mara nabi, bukan arab pula. jadi di mana besar nya melayu, sehingga itu yang menjadi keutamaan?

Kalau melayu islam, Salah kah kita kalau suatu hari nanti kita dapat PM Cina islam? Pada saya lebih baik Cina yg mau memartabat kan islam dari Melayu yang menolak islam lebih 50 tahun memerintah.

Oleh itu saya tidak nampak apa2 yang baik dari lontaran itu, bah kan ia suatu idea yang serba salah, dilontarkan oleh org2 yg hilang punca dalam perjuangan. Mungkin didorong oleh sikap al'ijlu atau ketergesaan. Ketergesaan itu adalah dari syaitan. Satu idea yg tidak ikhlas kerana ada sesuatu yg mendorong nya. Idea yang tiada basiroh, simpang siur dan penuh berliku. Sedangkan kita sudah ada jalan yg jelas dan sudah pun nampak kejayaan yang sudah dekat. Kenapa Hadi suka jalan yg lebih jauh dan penuh berliku dengan meninggalkan jalan yg terang yang sudah pun mendekati kita.

Sebab itu lah TGNA bersungguh2 dalam menolak UG ini. TGNA tidak menolak kerana suka2, mesti kerana ISLAM. Untuk meredakan isu ini, dengar saja nasihat TGNA. Tiada siapa yang perlu rasa rendah kerana memang pun TGNA Al Murshidul Am.

No comments:

Post a Comment