Tuesday, June 9, 2009

1Malaysia dan unity government

Pencetus idea unity government(UG) ialah Presiden pas Tg. Abdul Hadi Awang. Gagasan nya mula diperkatan ramai selepas pru 12 lalu di dalam suasana kita masih lagi meraikan kemenangan pru 12 bersama rakan-rakan dalam Barisan Alternatif ketika itu yang kemudian nya dikenali sebagai Pakatan Rakyat.

Suasana gembira meraikan kemenangan itu bertukar suram dan membuatkan ramai pimpinan PR kebingungan dengan tanda tanya bermain di kepala masing-masing termasuk Tg. Nik Abdul Aziz dan beberapa orang pimpinan pas lagi. Maka Hadi adalah perosak suasana sambutan kemenangan itu.

Hadi membuat sesuatu yang semua nya salah. Salah masa, salah tempat dan salah idea. kalau semua nya salah maka sudah tentu amat sesuai kalau Tok guru Nik Aziz kata gagasan UG adalah mengarut. Pada saya TGNA tidak kata begitu untuk menyedap mulut saja, mesti ada alasan yang kukuh. Mengikut kaedah mantiq, jika sesuatu itu membawa kepada kesilapan, maka sesuatu itu adalah silap. Jika idea UG boleh membawa kepada kesilapan, kekeliruan seterus nya perpecahan, maka UG ialah kesilapan, kesalahan, kekeliruan dan perpecahan. natijah nya ialah kesilapan, kesalahan, kekeliruan dan perpecahan adalah jika dibuat juga boleh disifat kan sebagai membuat kerja-kerja yang mengarut.

Apa yang dibuat oleh TGHH semuanya tidak sesuai. Namun dalam pemerhatian saya ada satu benda yang paling sesuai dan nampak begitu matching sekali dengan UG iaitu One Malaysia(1Malaysia). Dalam TGHH sanggup berlawan dengan nasihat TGNA, melawan arus PR dan mengecewakan sebahagian besar ahli-ahli serta pendokong pas, kelihatan TGHH boleh selari pula dengan Najib. Dalam erti kata lain ia nampak selari dengan umno. Maka tidak hairan lah TGHH dan Ust. Nasha begitu glamour dalam media prima dan akhbar-akhbar arus perdana milik umno BN.

Apabila TGHH dikritik hebat maka orang-orang kuat TGHH menyalah kan media, dengan mengatakan ini mainan media. Kita yang mengkritik nya sebagai terperangkap dengan media.
Pada saya TGHH lah yang terperangkap. Daripada ucapan dan dan kenyataan akhbar dia lah keluar bermacam-macam berita dan ulasan yang berjela-jela. Orang tak panggil nasi tambah kalau tak makan nasi, kalau kita minta nasi tambah bererti kita dah makan habis sepinggan. Mengapa media saja yang disalah kan? kalau betul ada salah lapor kenyataan atau ucapan, TGHH boleh ambil tindakan mahkamah terhadap media.

No comments:

Post a Comment