Tuesday, June 9, 2009

PPSMI, 10 subjek SPM & wajib lulus Inggeris

Najib salah lantik menteri pelajaran atau sengaja lantik Muhyidin untuk menghancurkan sistem pengajaran dan pembelajaran. Sudah lah rakyat gelisah dengan PPSMI, langkah pertama Muhyidin sebagai menteri pelajaran ialah menghadkan bilangan subjek kepada 10 subjek dalam SPM bermula tahun ini.

Dengan langkah nya yang mundur ke belakang itu, ia penuh dengan dendam politik, terutama kepada Kelantan. Beliau mungkin terlalu dengki dan irihati terhadap pencapaian cemerlang anak-anak Kelantan dalam SPM beberapa tahun ini. Ia cuba untuk menyekat pengaruh sekolah-sekolah agama kelolan YIK di bawah Kerajaan negeri Kelantan yang dipimpin oleh TGNA.

Adakah saudara yakin subjek akan dihad kan seperti sekarang jika yang memerintah Kelantan sekarang adalah umno. Adakah subjek akan dihad kan juga kalau yang berjaya dapat 20A pelajar dari SMK Johor. Saya yakin tidak!

Ada kah dengan langkah yang sebegini dangkal dapat memartabat kan tahap pembalajaran anak-anak Malaysia? Semua bercakap kalau nak berjaya dalam apa-apa bidang sekali pun ia mesti lah wujud persaingan. Tanpa persaingan seolah-olah membantut kan usaha dan kejayaan.
Pada saya ini lah menteri pelajaran yang paling bodoh dalam Malaysia dan dunia.

Belum reda pasal 10 subjek, orang yang sama cuba nak hancur kan lagi pembelajaran anak-anak Malaysia khusus nya pelajar-pelajar luar bandar dan miskin. Dengan meletakkan syarat lulus Bahasa Inggeris dalam SPM makin tertutup lah hasrat pelajar-pelajar miskin dan luar bandar untuk memasuki IPTA terutama anak-anak Melayu.

Dengan PPSMI belum dimansuh kan lagi, ia semakin membebankan lagi pelajar Melayu apabila betul-betul syarat lulus BI dikuatkuasa kan. Nampak sangat Muhyidin bukan nya orang yang layak duduk di kementerian pelajaran, ia lebih sesuai di kementerian lama nya bersama lembu-lembu, itik ayam dan padi. Najib sengaja meletakkan orang yang jaga lembu untuk menjaga pelajaran mungkin agenda tersembunyi Najib sendiri untuk menjatuh kan Muhyidin dengan mengorban kan pendidikan dan pelajaran.

Muhyidin tidak sepatut nya menyentuh hal-hal sedemikian. sepatut nya lebih menumpukan kepada usaha-usaha penambahbaikan infrustruktur2 yang berkaitan dengan pembelajaran. Masih banyak lagi sekolah-sekolah di Malaysia ini yang serba kekurangan serta daif yang memerlukan perhatian menteri. Fikir lah bagaimana untuk menjaga kebajikan guru-guru terutama yang bertugas di luar bandar. Adakah kebajikan mereka cukup memuaskan sehingga fokus menteri baru kepada usaha merombakkan perkara2 yang bukan menjadi rungutan rakyat. Mungkin dia sudah hilang fokus.

2 comments:

  1. ada kebenaranya hujah sdr ni...

    ReplyDelete
  2. hujah dan pandangan ana disini..

    -Dilema Pelajar SPM (1)- Had Bilangan Subjek
    http://priamalaya.blogspot.com/2009/06/dilema-pelajar-spm-1-had-bilangan.html

    -Dilema Pelajar SPM (2)- Subjek Teras
    http://priamalaya.blogspot.com/2009/06/dilema-pelajar-spm-2-subjek-teras.html

    ReplyDelete